söndag 4 maj 2014

Brytbröd i springform

I förra veckan hittade jag ett recept i tidningen Hembakat som jag var tvungen att testa. Enkelt att göra men resultatet blir toppen!

Ingredienser
25 g jäst
2½ dl ljummen mjölk
50 g rumstempererat smör
1 tsk salt
1 ägg
2 dl rågsikt
ca 6 dl vetemjöl

Garnering
1 ägg
ca 2 tsk linfrön
ca 2 tsk sesamfrön

Gör så här
Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt resten av ingredienserna, lite i taget, och knåda ihop kraftigt till en smidig deg.
Låt degen jäsa under bakduk i ungefär 45 minuter.
Dela degen i 11 bitar och forma till runda bollar. Lägg bollarna med jämt mellanrum i en smord springform (24 cm i diameter). Låt sedan jäsa i ungefär 30 min under bakduk.
Sätt ugnen på 200 grader.
Pensla brödet med uppvispat ägg och strö över fröna.
Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 30 min, lite olika beroende på ugnen.
Låt brödet svalna i formen.

Brödet är rätt mäktigt och mättande. Jag fryste in dem två och två, perfekt för sambon och dottern på morgonen när de ska äta frukost!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar