tisdag 13 maj 2014

Rågsiktskakor

Det här brödet är verkligen hur gott som helst! Perfekt att dela i halvmånar och frysa in styckvis. 20 min innan man ska äta frukost är det bara att ta fram en så hinner de tina tills det är dags att äta.

Ingredienser
50 g jäst
6 dl fingervarm mjölk
2 tsk salt
1/2 dl ljus sirap
50 g rumsvarmt smör
12-14 dl rågsikt
Gör så här
Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och rör om tills jästen lösts upp. 
Tillsätt salt, sirap, smör och rågsikt, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den några minuter. 

Låt degen jäsa under bakduk ca 45 min. 
Knåda degen på mjölat bakbord. Dela den i fyra delar. Forma delarna till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor. Lägg dem på bakpappersklädd plåt. 
Stansa ut ett hål i mitten på ca 4 cm i diameter. Nagga kakan med en gaffel. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min. 

Grädda bröden mitt i ugnen i 220 grader i ca 12-15 min. Låt dem svalna på galler under en bakduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar