torsdag 20 november 2014

Skumrutor

Kommer ni ihåg sånna där skumrutor som var poppis för "ett par år sen"? Typ 15 år eller nått. Jag fick för mig att göra sådana för ett par dagar sen när jag hittade på ett recept på nätet. Har man en bakassistent så är det verkligen busenkelt! Jag älskar ju saltlakrits så istället för att ha kokos så blev det saltlakrits- och violströssel på. Helt okej om ni frågar mig!

Ingredienser
4.5 dl socker
0.75 dl florsocker
1 äggvita
1.5 dl kallt vatten
1.5 dl kokhett vatten
1.5 msk gelatinpulver

Garnering
4-5 dl kokosflingor
1 msk kakao
Eller valfritt strössel

Gör så här
Rör ner gelatinpulvret i det kokheta vattnet och rör om ordentligt. Häll ner allt i en bunke vispa kraftigt i minst 30 min. Det ska bli en tjock och fluffig smet. Blanda kokosflingorna med kakaon och strö i botten på en form 20*30 cm, eller häll ner strössel i formen. Häll över smeten och låt stelna några timmar. Skär sedan lagom bitar och vänd dem i mer kokosblandning/strössel. Går bra att frysa men styckfrys dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar