fredag 12 december 2014

Lussekatter

Lussebullar är min favorit i juletider! Jag bakade en sats för någon vecka sedan men tror minsann att jag måste göra några till, bara för att.

Ingredienser
50 gram jäst
5 dl mjölk
150 g rumstempererat smör
1 burk kesella
2 dl strösocker
3 påsar saffran (0,5 g styck)
½ tsk salt
1 ägg
ca 14-16 dl mjöl

Gör så här
Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader. Häll ner mjölken i bunken och lös upp jästen. Tillsätt saffran, socker, salt, kesella, ägg, smöret i bitar och mjöl. Arbeta ihop degen och knåda ordentligt ett par minuter. Låt jäsa under bakduk i ca 45 min.

Ha ut degen på mjölat bord och knåda igenom den. Skär sedan bitar som rullas ut till längder och snurra ihop till lussekatter. Lägg på bakpappersklädd plåt och låt jäsa under bakduk i ca 30 min.

Pensla med uppvispat ägg. Antingen kan man trycka ner russin i ändarna om man tycker om det men jag föredrar att ha dem utan. Däremot hade jag pärlsocker på.

Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 5-8 min eller tills de fått fin färg. Låt svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar