torsdag 10 september 2015

Eclair

Helgen som var testade jag att göra Eclair för första gången. Hade fått för mig att det var svårt men så här i efterhand kan jag inte påstå att det var det. Kanske nybörjartur?

Ingredienser
2 dl vatten
75 g smör
1 msk socker
1 krm salt
2 dl vetemjöl
3 ägg

Gör så här
Blanda och koka upp vatten, smör, salt och socker i en kastrull. Dra kastrullen åt sidan och sikta ner mjölet och blanda ihop till en smet. Ställ tillbaka på plattan och rosta smeten i några minuter. Ställ åt sidan och låt svalna. Knäck sedan ner ett ägg i taget och blanda tills degen är smidig. Fyll en spritspåse och spritsa ut ca 10 cm långa stänger på bakpappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 22-25 min. Öppna inte ugnen de första 20 minuterna, risken finns att de sjunker ihop då. Låt svalna på galler.

Sedan kan man antingen sticka in en lång tyll underifrån och fylla dem men exempelvis vaniljkräm, dulche de leche eller något annat smaskigt eller så kan man dela på dem som jag gjorde och fylla. Bara fantasin sätter gränserna. Jag valde att fylla några med grädde och hallon och några med grädde och chokladsås. Själva brödbitarna i sig smakar inte speciellt mycket så fyll med någon som är smakrikt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar