tisdag 9 september 2014

Päppelmos

Päppelmos är, precis som det låter, mos gjort på päron och äpplen. Jag har tyvärr inga egna fruktträd men har förmånen att ha fina familjemedlemmar som delar med sig. I denna mos blandade jag två olika sorters äpplen och en päronsort. Fråga mig däremot inte VILKA sorter jag använde.

Ingredienser
700 gram skalade och urkärnade äpplen
300 gram skalade och urkärnade päron
1 dl vatten
1 msk citronsaft
1 liten kanelstång
125 gram strösocker
125 gram syltsocker

Gör så här
Skala och ta bort kärnhuset på äpplena och päronen. Skär dem i småbitar och lägg i en kastrull. Tillsätt vatten, citronsaft och kanelstång. Låt koka under lock i 30 min. Rör om då och då.
Ta bort kastrullen från plattan. Fiska upp kanelstången och mixa sedan allt slätt med en stavmixer. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och häll ner sockret. Rör om så att det löses upp. Småkoka i 10 minuter. Häll upp moset på rena och varma glasburkar. Förvara mörkt och kallt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar