onsdag 25 februari 2015

Ballerinakakor

Hemmagjorda ballerinakakor är både enkelt att göra och riktigt gott. Dessutom slipper man konserveringsmedel och sånt som är i köpekakor för att de ska hålla sig i ett par år... 
Jag har gjort ballerinakakor två gånger tidigare och tycker att det är lika kul varje gång. Olika formar och olika nötkrämer har jag testat. Den här gången kom jag på den briljanta, men simpla idén att micra nötkrämen några sekunder och sedan slänga ner kräm i en spritspåse och klicka ut på underdelen för att slippa risker att ha sönder de spröda kakorna när man trixar med skedar och knivar. 

Den här gången testade jag ett recept från Roy Fares och det blev verkligen ett toppenresultat!

Ingredienser
300 g rumsvarmt smör
85 g socker
1 äggula
300 g vetemjöl
20 g kakao
8 g vaniljsocker

Fyllning
Hasselnötskräm

Gör så här
Kör rumsvarmt smör, äggula och socker i en matberedare. Blanda i vaniljsockret och mjölet och rör snabbt ihop till en deg.
Dela upp degen i två lika stora delar. Blanda i kakao i den ena. Låt villa i  kylen i ca 30min.
Kavla ut den ljusa degen. Stansa ut kakor med valfritt kakmått. Gör sedan ett litet hål i mitten. Ta bort överflödig deg runt kakorna och hålet i mitten och lägg på bakpappersklädd plåt. Gör samma sak med chokladdegen men du gör inget hål i mitten i de kakorna.
Grädda kakorna i ca 10-12 min i 200 grader. Låt kakorna svalna. Värm lite hasselnötskräm och fyll en spritspåde och spritsa kluttar på de mörka kakorna och lägg sedan på de ljusa med hål i.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar