fredag 20 februari 2015

Marshmallowsfondant

Marshmallowsfondant, eller MMF som man förkortar det, är något jag har velat testa men det har aldrig blivit av. Fick frågan av en av mina bästa vänner om jag kunde göra en Elsatårta till hennes dotter som är multiallergisk. Eftersom att i princip alla sockerpastor som finns att köpa i affär tillverkas i samma miljö som man tillverkar marsipan osv så vågade jag inte köpa sånt utan tog tillfället i akt att testa MMF.

Att förbereda var väldigt enkelt och man behöver endast fyra ingredienser; marshmallows, vatten, olja och florsocker. Att sedan få ihop det hela var ju en annan sak. Det var absolut inte svårt eller krångligt, däremot väldigt kladdigt! Jag tog nog lite för lite florsocker men hellre för lite än för mycket eftersom att det går att arbeta in mer florsocker om man tycker att den blir för kladdig.

Färga massan var lite jobbigare än att färga marsipan eller sockerpasta men är man lite envis så blir det bra till slut. Passade även på att arbeta in lite mer florsocker vid färgningstillfället.

Att täcka tårtan med MMF:en var inga problem. Däremot fick man kämpa lite när massan kavlades ut eftersom att den är väldigt elastisk och påminner en del om tuggummi. Dock inte en tillstymmelse till att den skulle spricka, trots att jag kavlade den rätt tunn.

Dekorationer var inte det roligaste att göra med MMF, nu gjorde jag bara med utstickare men eftersom att den blir elastisk så fastnar den mer än vad SP gör.

Fördelen med MMF gentemot SP och marsipan är att man kan ha den direkt på grädde om man vill det. Ska man ha SP eller marsipan på grädde måste man pensla med olja/smält smör innan för annars smälter eller svettas SP:n/marsipanen. Många upplever att MMF smakar godare än SP, men det är nog från person till person. Att massan är helt fri från komjölksprotein, ägg samt nötter är den största fördelen!

Resultatet får ni se under helgen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar