söndag 26 oktober 2014

Spökmaränger

Jag var ju så klart tvungen att göra söta små spökmaränger i år också. De är poppis både hos stora och små. Och faktiskt rätt enkla att göra. Många tycker att maränger kan vara krångliga eller svåra att få till men gör man enligt min beskrivning så bör man lyckas.

Ingredienser 
3 äggvitor (jag använder äggvita på flaska)
2 dl strösocker

Garnering
50 gram choklad

Gör så här
Vispa äggvitor och strösocker i 10 min över vattenbad i rostfri bunke. Viktigt att man inte vispar kortare tid!
Spritsa ut på en plåt klädd med bakpapper. 
Grädda i 70 min på 100 graders värme långt ner i ugnen. När de lossnar från bakplåtspappret lätt är de klara. Tiden varierar lite beroende på ugn. 
Smält chokladen över vattenbad. Dutta dit ögon med en tandpetare och doppa sedan nedre delen i choklad. Låt torka. Förvara dem torrt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar