onsdag 4 juni 2014

Hamburgerbröd

Smaskiga nybakade hamburgerbröd låter väl gott? Enkelt att göra och under tiden som degen jäser så kan man ju förbereda grönsaker, blanda ihop vitlöksdressing eller slänga ihop hamburgersmeten.

Ingredienser
½ pkt jäst
25 g smör
2,5 dl mjölk
½ tsk socker
½ tsk salt
5 ½ dl vetemjöl
1 ägg 
1 msk sesamfrön

Gör så här
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och rör om till det är fingervarmt. Höll ner vätskan i bunken och rör om till jästen lösts upp. Tillsätt socker, salt och nästan allt mjöl. Arbeta degen i 10 min i maskin, för hand går lika bra det. 

Låt jäsa i ca 40 min under bakduk. 

Knåda degen lätt på mjölat bord. Dela degen i 8 lika stora bitar och rulla till bollar. Lägg på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Tryck till lätt så att de plattas till lite. Lägg över en bakduk och låt jäsa 30 min. 

Sätt ugnen på 224 grader. 

Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över sesamfrön. 

Grädda mitt i ugnen i ca 10 min tills bröden fått fin färg. Lägg dem sedan på galler under bakduk och låt svalna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar