fredag 13 juni 2014

Klippta grahamsbullar

Testade ett nytt recept på bröd idag. Gjorde rågsiktskakor som alltid men tänkte låta familjen testa lite annat bröd ibland. 

Ingredienser
25 g jäst 
3 dl rumsvarm mjölk
1 1/2 tsk salt
2 msk ljus sirap
1 dl grahamsmjöl
30 g rumsvarmt smör
7-8 dl vetemjöl

Gör så här
Smula ner jäst i en bunke. Tillsätt mjölk och rör om tills jästen lösts upp. Rör ner salt, sirap och grahamsmjöl, låt blandningen stå till sig i några minuter. 
Tillsätt smör och vetemjöl. Knåda degen i några minuter (tacka vet jag köksmaskin!). 
Låt degen jäsa i ca 45 min under bakduk. 
Knåda igenom degen och rulla den i lite mjöl. Klipp degen med en sax, jag fick till runt 18 st i bra storlek. 
Lägg den på en bakpappersklädd plåt och låt dem jäsa övertäckta i ca 30 min. 
Grädda mitt i ugnen i 10-13 min i 230 grader. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar